Roland Dürre
Monday January 30th, 2012

ISARNETZ for MUNICH

Last Friday, the advisory board of the “ISARNETZ“ met for the first time. Between May, 7th and May, 13th, 2012, ISARNETZ will organize the first Munich WebWeek. It is supposed to help making innovative powers more visible and linking them in this region. In order to make Munich and Upper Bavaria again more attractive for young people.

Because it appears that some German cities, in particular Berlin, have left Munich far behind when it comes to the category “attractive for young people“.

Consequently, I find ISARNETZ a good idea. And I hope the Munich WebWeek will be a success. I am certainly prepared to help it along a little.

Now we have to quickly find a small but refined team that can promote the WebWeek. But: as always, there is the principle: “Nothing goes without money”. The initiators want to get the “funny stuff“. Well, that is quite fine, isn’t it?

This is, however, a chicken-and-egg question. You will only attract sponsors if you have something attractive to offer. Without money, it is a little hard to come up with such an offer.

To prepare for the aforementioned advisory board meeting, a friend of mine did some research on what happens in Berlin. Well, I was surprised – because quite a few things happen in Berlin. They are rather active there.

Especially when we are talking about preparing for innovative and creative entrepreneurship. Berlin and Brandenburg are really into this – and they actually spend quite a bit of money on it, too. And you can already see results. The time has come when venture capital enterprises are no longer the only ones who leave Munich for Berlin.

In the SZ you will find reports about a start-up scene, but in Berlin, rather than in Munich. Of course, the Ted.com conference was also in Berlin;  re:publica and the Berlin WebWeek are events of long standing – and hugely successful. And they are all massively subsidized by the senate and the state of Brandenburg.

Well, you know, this does not really make sense to me. Each year, Bavaria sponsors Berlin by several billions of Euros through the “Länderausgleich“. And then Berlin uses this money in order to shine more brightly. The enterprises and the people are drawn towards the big party at Berlin financed with Bavarian money. With an additional detrimental effect for Munich? And our State Capital has no money left for promoting the WebWeek. Was that how the entire concept was meant to work out?

Well, it gets difficult. So if you want to help – why don’t you just send an email to the ISARNETZ initiators Thomas Pfeiffer and Wolf Groß? Helpers on an honorary basis are just as much appreciated as creative event managers and, of course, sponsors.

RMD
(Translated by EG)

P.S.
I took the picture of the wall fromt he central media archive Wikimedia Commons it was taken by  Noir

2 Kommentare zu “ISARNETZ for MUNICH”

  1. Daniel Koller (Monday January 30th, 2012)

    Ich denke, die Frage Berlin vs. München anhand von Themen wie dem Länderfinanzausgleich aufzuziehen, trifft es nicht ganz:

    Berlin hat das bessere und nachhaltigere Eigenmarketing und auch eine größere kreative Masse von Unternehmern und Kreativen. (Sogar soweit, dass Kapitalgeber aus anderen Teilen der Welt eher auf Berlin als z.B. auf München aufmerksam werden)

    In München findet man eine Menge guter technischer Ideen (möglicherweise sogar weiter vorne als Berlin), einige Netzwerke und Veranstaltungen, aber das ganze ist mengenmässig wesentlich kleiner. Und diese kleinere Menge von Leuten ist untereinander weniger vernetzt und verschiedenste Organisationen bauen eher eigene Schauplätze auf, anstatt den Aspekt von München als Großraum für Gründer und Kreative zu betonen.
    (Stand jetzt würde ich sagen ist Berlin über dieses Stadium hinaus, weil ein etablierter Ruf da ist … München muss sich da auch zum Marketing nach außen was überlegen.)

    Zum Kontext mit der Webwoche: die Webwoche ist ein gutes Konzept um zu zeigen, was man jetzt bieten kann: die Münchner Szene braucht aber auch eine nachhaltige und stetige Lösung, z.B. (im Vergleich zu Berlin), Plätze, Orte und Gelegenheiten, bei denen man Gründer und Kreative trifft, auch ohne sich lange vorher organisieren zu müssen.

    (So kommt es zum Beispiel, dass ein spontan auf dem BarCamp entstandenes Gründer-Mittagessen drei Tage später massiven Zuspruch fand: davon braucht man mehr – und der Effekt davon hängt nicht primär davon ab, wieviel Marketingbudget die LH München hat)

  2. rd (Monday January 30th, 2012)

    Gebe zu, dass mein Gedanke mit dem Länderausgleich ein wenig polemisch ist (vielleicht sogar ein Griff in die Kiste des Populismus 🙂 ). Hätte mir aber schon gewünscht, dass für so ein wichtiges Thema wie die Webwoche ein kleines Budget da wäre, um die Startanstrengungen zu finanzieren.

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